Skip to main content

Fennias husassistans 24h hjälper vid byggnadsskador

Fennias husassistans 24h 

Fennias husassistans 24h hjälper dygnet runt i samtliga byggnadsskador som drabbat egnahemshus, uthus eller sommarstugor.  

Ring 010 503 2002

Drabbades ditt egnahemshus av en vattenskada eller brand eller skadades sommarstugan i en storm? Är det omöjligt att bo hemma efter skadan? Fennias husassistans 24h gör skadeanmälan åt dig, beställer skadekartläggning och hjälper dig att åtgärda skadorna. 

Gör så här vid skadesituationer 

  • Vid vattenskador stäng huvudkranen och flytta undan lösöre som riskerar att bli våta. Om det är fråga om ett läckage i avloppsnätet, tappa inte vatten ur kranen och använd inte toaletten. Försök torka upp vattnet med t.ex. handdukar.
     
  • Vid stormskador försök att förhindra att regnvatten tränger in i konstruktioner. Om taket har gått sönder på ett stort område, ring brandkåren. Om ett elavbrott varar en längre tid, kontakta elbolaget. 
     
  • Vid brandskador fotografera skadan och förteckna den förstörda eller skadade egendomen. 
     
  • Vid skadegörelse eller inbrott gör en polisanmälan om byggnadsskadan och yrka straff för gärningsmannen.   
     
  • Ge Fennia möjlighet att inspektera skadorna.  

Jag kan inte längre bo i mitt hem 

Om det är omöjligt att bo hemma, kontakta oss. Vi reder ut om du har möjlighet att få ersättning för extra boendekostnader. Vi hjälper dig att skaffa en tillfällig lägenhet. Du kan också själv skaffa en tillfällig lägenhet. 

Ersätter min försäkring? 

  • Vid en vattenskada ersätts från hemförsäkringen skador på byggnaden eller lägenheten till följd av ett plötsligt läckage från ett rör eller en hushållsmaskin samt kostnader för boendeavbrott. 
  • Försäkringen ersätter inte skador till följd konstruktioners dåliga skick, t.ex. vattenskador som beror på att fogar till plattor har läckt eller att utsidan på ett rör har korroderat. 
  • I ersättningen beaktas grundsjälvrisken eller ett eventuellt självriskavdrag enligt ålder. 

Ansök om ersättning på Mitt Fennia 

Du kan även anmäla skador genom att fylla i skadeanmälan för hemmet i Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id. 

Logga in på Mitt Fennia 

Gör så här om du bor i höghus eller radhus 

Anmäl en byggnadsskada som inträffat i ett höghus eller radhus till servicebolaget eller disponenten.  

Gör en anmälan om skador som drabbat lägenhetens fasta inredning, som parkett eller tapet, på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id. 

Logga in på Mitt Fennia 

Mer information 

Om du behöver hjälp, ring vår skadetjänst mån-tis 9-17 och ons-fre 9-16 

Ring 010 503 5031